Das mit 20EV Dynamik des menschlichen Auges habe ich so nirgends gelesen. Ein Fachbuch, welches ich habe, beschreibt ca. 16 EV Dynamik der Sehfähigkeit;
ein Artikel der BBC zum HDR Fernsehen nennt 14 EV.
"Dynamic range is the ratio between the whitest whites and blackest blacks in an image. For example printed images have a dynamic range of less than 100:1 (because it is difficult to make a black ink that reflects less than 1% of incident light). Dynamic range is often measured in “stops”, which is the logarithm (base 2) of the ratio. So printed images have less than 7 stops of dynamic range. Standard dynamic range consumer television (8 bit video, e.g. DVD, SD and HD DVB) only supports about 6 stops of dynamic range, as discussed below. Professional SDR video (10 bits) supports about 10 stops.
But the human eye can see up to about 14 stops of dynamic range in a single image. Higher dynamic range results in an experience closer to reality, and hence of greater impact or “immersion”. Furthermore higher dynamic range also increases the subjective sharpness of images and so provides a double benefit"
Das deckt sich mit meinen Erfahrungen.
Der Fuji Sensor (X-T2) kann ca. 11EV abbilden und ist damit schon recht leistungsstark. Durch eine Belichtungsreihe und deren Verrechnung kann mann schnell 13-14EV generieren - was am kontrastreichen Bildschirm mit 10bit Farbtiefe/Kanal auch top aussieht.
Anmerkung: Gem. Fotohits hat die Sony A7III - auch "nur" 0,6EV mehr und absolut 11,6EV Dynamik. Das halte ich für wesentlich exakter, als die Angaben von DXOMark, in dem der Sony A7III schon 14,7EV zugeschrieben werden.
Seltsamerweise misst Fotohits bei der X-H1 auch schon 11,6EV Dynamik - was mich einerseits freut, andererseits verwundert, da ich dachte, der Sensor sei mit dem der X-T2 nahezu identisch.